Blinkie Text Generator at TextSpace.net

Friday, August 31, 2012

bersih 4.0 di dataran merdeka 2012

BERSIH

saya sebagai remaja 
ingin bersuara!!
saya inginkan keamanan!!
saya inginkan keadilan!!!
saya inginkan negara yang aman damai

pada malam 31 Ogos 2012
saya telah ke Dataran bukan kerana ingin menyertai
BERSIH 4.0 
katanya

Tapi saya pergi dengan penuh semangat 
demi memenuhi permintaan sahabat
tapi 
saya kecewa dengan apa yang saya lihat dengan mata saya

dataran merdeka penuh dengan mereka berbaju kuning
tidak seperti sebelum ini
pada tahun ini pelbagai aksi pelik yang saya tengok

bukan ke yang dewa harus menunjukkan contoh yang baik kepada
generasi muda

mata kasar saya melihat aktiviti yang belaku 
di dataran pada malam itu sangat tidak berfaedah
bersorak menyanyi sana sini tentang sesuatu yang "lari dari tajuk malam itu"

bukan ke sepatutnya pada malam itu lagu2 semperna kemerdekaan yang sepatutnya kedengar
sorakan merdeka merdeka yang perlu dilaungkan
tapi
sebaliknya
"hidup..hidup bersih"
apakah?

paling mengejutkan saya
apabila melihat 5 orang hamba Allah bersembahyang ditengah2 perhimpunan
memang benar xsalah sembahyang dimana2pun
tapi 
korang bayangkan apa yang 
saya sebagai seorang remaja berfikir
mereka sembahyang detangah2 tempat perhimpunan dengan penuh kebisingan 
sedangkan
setahu saya ada masjid berdekatan dikawasan itu

sebagai umat islam saya terasa ianya tidak patut berlaku!!

rasanya cukup sampai sini dulu untuk part 1..

0 comments: